Spanska sjukan

"Spanska sjukan var en ovanligt svår och dödlig form av ïnfluensa som dödade mellan 50 och 100 miljoner människor (främst personer mellan 20-40 års ålder) över hela världen under åren 1918 och 1919, varav cirka 38 000 i Sverige. Man tror att det är den mest dödliga pandemin hittills i mänsklighetens historia och orsak till fler dödsfall än såväl pesten som aids." - wikipedia

"Det anses att Spanska sjukan kom i åtminstone tre vågor: en våren 1918 av mildare natur, den aggressiva och farliga hösten 1918 som svepte över jorden på tolv veckor och då det största antalet dog, därefter slutade spridningen abrupt. En mildare variant kom 1920 och därefter försvann viruset." - DN

Hoppas inte svininfluensan är den "nya" spanska sjukan....=/


Nu till nåt helt annat!...Scrapbooking? Det verkar faktiskt otroligt kul. 

"Scrapbooking
är en engelsk term som kan användas när man i stället för att bara sätta in foton i album även sätter in en massa andra saker. Man klipper, klistrar och sätter in klistermärken, biljetter, dikter osv. Direkt översättning av ordet scrapbook är utklippsbok. Scrapbooking innebär alltså att du dekorerar dina fotoalbum. Man monterar foton på färgade och mönstrade papper, skriver dokumentation om bilderna och lägger kanske med små minnessaker." - Wiki

Steg 1 - Hitta några fina fotografier och inhandla scrapingprodukter. Jag ska göra det här på en väldigt basic nivå och inte ta det lika långt som många andra gör. Som här exempel:

 - Så vackert =)

En butik för grejerna som behövs - http://www.pandurohobby.se



Igår var jag och Daniel på Ikano. Jag måste verkligen ha nya skor till hösten och vintern. Hittade 2 par snygga skor men inga vinterskor utan mer utekvällskor, ena paret går nog däremot bra att ha på hösten, men de är inga direkt långa promenadskor då det var ganska höga klackar. Så nu blir det att köpa vinterskor nästa gång jag är på stan :).  

Inatt kunde jag inte sova utan kollade på TV, det var världens dokumentärmaraton på TV:n.
Dessa hann jag med:
Hell to hotel - en tjej har köpt en sliten byggnad och ska renovera om byggnaden till ett lyxhotell.
Amish school shooting - skolmassaker i en amish skola i USA (sorgligt som sjutton)
Heavens gate - En newagesekt mellan 70-90 talet där medlemmarna kastrerade sig själva och begick självmord.
Trust me, I'm a con man- En gubbe som var gift med många fruar och hjärntvättade och misshandlade fruarna fysiskt och psykiskt, så illa att några tog livet av sig.

Världen och jordens befolkning är allt bra knepiga. Jag kunde liksom inte stänga av TV:n på grund av alla intressanta dokumentärer så somnade inte förrens klockan 4 imorse...

Vilket fint väder det är ute, ska bli skönt att ta en promenad till lambohov snart för lite födelsedagsfirande av min Kusin Simon - Grattis grattis! Men först blir det lalalalalalasagna (lasagne) till lunch.

Förresten nu på onsdag börjar en kurs i skolan. Ska bli härligt att börja använda en liten del av hjärnan igen eftersom jag i stort sett inte behövt tänka någonting under 4 års tid nu, hjärnan är helt förslappad eller så har jag helt enkelt blivit senil och helt superkorkad haha...Så under hösten - Kurser på vuxenskolan, nästa höst Turismprogrammet på högskolan i Kalmar



Bye!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0