Världens vackraste städer

RIO - Framröstad som världens vackraste stad


Här kommer de städer som är framröstade som världen vackraste städer. Daniel har varit i Rio de Janeiro som tog hem första priset som världens vackraste stad. 2:a kom Sydney i Australien och jag kan väl inte annat än att hålla med - staden är otroligt vacker och absolut en stad som jag skulle vilja bo i resten av mitt liv! 3:a kom San Francisco och det får väl tiden utvisa vad jag tycker om den staden, 1 månad och 1 vecka kvar tills vi promenerar runt i SF! *yippeyay*. Andra städer som är med på listan är Rom, Paris och Barcelona.    

1. Rio de Janeiro, Brasilien

En osannolikt vacker stad som ligger inkilad bland höga berg som är täckta av regnskog. Har kan du sola på världsberömda stränderna Copacabana och Ipanema. Ett besök vid Kristusstatyn på toppen av Corcovado eller en resa med linbanan till Sockertoppen är att rekommendera.
• Flygtid: ca 18 timmar (Arlanda)
• Tidsskillnad: -3 timmar
• Säsong: året runt

2. Sydney, Australien
Är tack vare OS 2000 renoverad och i toppskick. Staden har världens största naturhamn och världens tveklöst mest berömda operahus (dansk arkitekt). Här finns även The Rocks, som består av gamla välbevarade byggnader i kolonialstil. Här finns gott om pubar, restauranger och musikställen.
Vill du kunna sola och bada ska du bo vid Manley Beach eller Bondi Beach.
• Flygtid: ca 24 timmar (Arlanda)
• Tidsskillnad: +10 timmar
• Säsong: året runt

3. San Francisco, USA
Har ett dramatiskt läge vid Stilla havet. Vandra vid Golden Gate och besök det det livliga hamnområdet Fishermans Wharf. Där ligger massor av restauranger, caféer, barer och butiker. Härifrån går också färjan till det beryktade fängelset på Alcatraz Island. Även vägen söderut (Highway 1) är att rekommendera då den anses vara en av världens vackraste.
• Flygtid: ca 16 timmar (Arlanda)
• Tidsskillnad: -9 timmar
• Säsong: året runt


Källa
www.flygbolagsguiden.se 


När vi kommer till San francisco så är det memorial day och en stor karneval som firar kultur kommer vara där då, hur kul är inte det? Just att SF är så kända för sina karnevaler (främst pride) så blir det ju lite extra skoj att det är just då...Många lättklädda kroppar verkar det dock vara =P

  


Idag har jag köpt pronationsskor(!). Har haft ont i höften efter att jag promenerat längre sträckor så nu ska jag testa med nya skor och se om det är det som är problemet. Hoppas det för då är det ju en lätt lösning på problemet :). Nu är det filmtajm

TjoHej

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0