Yosemite Nationalpark dag 7. Uppdaterad med bilder!

Den har dagen var en otroligt livsfarlig dag, och da overdriver jag inte utan bokstavligt talat LIVSfarlig dag. Jag vaknade forst vid 04 tiden pa natten av att det kandes anstrangt att andas men trodde att det berodde pa den otroliga varmen i rummet och att rummet hade dalig instangd luft. Somnade om men vaknade en liten stund senare. Kanner att jag knappt far nagon luft och tycker att det luktar konstigt sa ska ga ut pa balkongen for att fort ta frisk luft, gar forbi gasspisen som fanns i rummet, som vi trodde bara var som prydnad eftersom vi inte fattade hur man fick pa den, och fick se att ena sidan av soffkudden som stod lutad mot gasspisen var helt sonderbrand! Jag sliter bort kudden skriker till att det nastan borjat brinna och alla vaknar upp direkt. Rummet ar ganska immigt av rok sa jag oppnar balkongen sa det ska komma in frisk luft. Sa hela formiddagen gick at till at ordna upp problemet med soffkudden. Vi kunde inte ens njuta av de fina radjuren som stod och at bara nagra meter fran oss! Men iaf, efter ett antal timmar kommer housekeeping managern och byter ut fodralet men fodret inuti var ganska sonderbrant ocksa sa de var tvungna att kopa nytt foder. Forst var vi oroliga over att de inte skulle ha nagot nytt fodral sa att vi var tvungna att ersatta en helt ny soffa...I alla fall sa gick kalaset pa 120 dollar vilket ar 960 kr! Priset vi skulle betala fick vi forst reda pa efter dagens utflykt genom en fin liten lapp som hangde pa dorren. Sa kanske var det sa att jag raddade alla, sa nu ar det bast att de ar mig evigt tacksamma haha!! Sa hur kunde det ga sa galet, jooo forst och framst sa laste vi inte lappen ovanfor spisen och vi tog alla forgivet att den inte fungerade eftersom vi inte forstod hur man satte pa den. Mamma baddade upp soffan och eftersom rummet var sa trangt sa hamnade kudden mot gasspisen. Jag tyckte det var for varmt i rummet och bad Robin satta pa flakten, men istallet for att fa pa flakten rakades knappen tilll gasspisen sattas pa, sa kan det ga!!!

Dumma kudden                                                Brevet fran hotellet


I alla fall sa kom vi till slut ivag till Yosemite parken och hittade en parkeringsplats pa den overfulla parkeringen. Vi tog shuttlebussen till Upper and Lower yosemite falls. Innan vi hittade vandringsstigen sag vi varldens sotaste ekorre! Cool som sjutton med! Han fick en liten jordgubbe av oss och blev jatteglad hihi..Vi valde att ta vandringen till Upper Yosemite Falls och det angrar jag inte for en sekund. Vilka vyer!! Maste varit det finaste jag nagonsin sett. Mamma och pappa gick ungefar en tredjedel av vagen sedan klarade de inte av mer. Det gick uppfor hela vagen och det blev brantare hela tiden sa till slut tog mammas hojdradsla och svindel over sa de fick vanda efter ca 1,5 timme. Jag kande att det skulle vara trakigt att ha gatt hela den extremt jobbiga backen utan att  avsluta med det vi ville se, toppen av ett av varldens hogsta vattenfall. Vi fragade en man om det var langt kvar till toppen och han sa att vi inte ens gatt halften uppat! Jag var redan helt slut och det kandes som jag inte kunde ga ett steg till men efter lite vilande och ett paket jorgubbar och massa vatten kom energin tillbaka. Den stigen som vi valt kallades very strenous vilket betyder att den ar valdigt jobbig och svar men det stoppade inte oss hihi...Jag och Robin fortsatte bestiga berget! Efter ca 30 min hade allt vatten tagit slut och vi var jattetorstiga, sa Robin fyllde pa naturligt bergsvatten fran ett litet minivattenfall och det var jattegott! Superkallt och helt kristallklart utan nagon konstgjord rengoring. Man fick kolla varje steg man tog for om man skulle halka till och ramla over kanten skulle man ramla ner for berget och do en ganska saker dod..Det fanns inga racken och pa vissa stallen var det stup rakt utfor. Men vacker utsikt! Vandringen uppat, eller klattringen uppat tog oss ungefar 4 till 5 timmar, holl inte riktigt koll pa tiden...Vilken kansla nar vi klarade oss upp hela vagen, halvdoda och supersvettiga men anda en stark kansla av gladje! Och vad vackert det var, vilken utsikt. Vattenfallet lat jattehogt och vilken kraft det for ner over bergskanten! Vi fikade uppe pa toppen, flera 1000 meter over havet! En otroligt harlig kansla. Nervagen gick lite smidigare och snabbare men knana gjorde ont eftersom det blev en stor pafrestning pa de att bara ga nerat under 2 timmar! Men det var sa vart det. Sa forutom att vi holl pa att bli innebranda pa natten och att, just det pappa holl pa att bli biten av en skallerorm och ramlade omkull och mamma holl pa att stuka benet, sa var dagen i Yosemite underbar!!

Yosemite nationalpark                                                Tam ekorre

Pa toppen av berget

Yosemite falls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0