San Francisco dag 1 och 2. Uppdatering med bilder!

Hej hopp!
Sa nu har var resa borjat pa riktigt, kanns otroligt spannande! Flygresan igar gick jattebra. Morfar skjutsade oss till Linkopings flygplats runt 05 pa morgonen och kl 06.15 avgick planet helt enligt tidsplanen. Cirka 1 timme och 40 minuter senare var vi i Amsterdam flygplats, Shiphol. Vi spenderade 3 timmar dar men det kandes snarare som 1 timme. Tiden gick snabbt och efter 11 timmars flyg var vi pa San Franciscos flyglats, SFO. Flygresan kandes dock lite seg, men 11 timmar ar en lang tid att flyga. Pa planet sag jag 3 filmer, Invention of lying, Cloudy with a chance of raining meatballs och Precious. Alla var helt okej, den sistnamnda var riktigt sorglig och hemsk men de tva andra var komedier. Vi fick mat flera ganger och mycket sotsaker i form av appelpaj, chokladkaka och karamellglass. Inget att klaga pa. Nar vi var framme pa SFO tog det ett tag att ta sig igenom sakerhetskontrollerna. De stallde massa fragor om pengar, jobb m.m och man blev fotograferad och fick lamna hand och fingeravtryck. Vi blev nastan skrackslagna nar inget av vara bagage dok upp pa bandet men nastan sist av alla sa rullade de underbart upp pa bandet. Fran flygplatsen tog vi airtrain till tagstationen och sen akte vi till centrala San Francisco med tag. Efter 10 minuters promenad var vi vid hotellet. Vart hotell heter Donatello och ar ett jattebra hotell, ligger valdigt centralt och ar stort och fint, 4a stjarnigt hotell.

Flygbolaget som vi flog med

Mamma pa Linkopings flygplats                         Flygplanet pa vag till SFO

Taget pa vag till hotellet                                         Hotellet vi bor pa

Efter vi checkat in gick vi och kollade pa en stor kyrka vid namn Grace Cathedral. Darinne var det lite korsang och en prast som predikade. En mycket vacker kyrka. Vi kollade var biluthyrningsfirman lag och efter det gick vi till en affar for att kopa kvallsmat och frukost. Val tillbaka pa hotellet at vi kvallsmat och vid halv 8 tiden pa kvallen slocknade vi. Vi vaknade ett par ganger pa natten pa grund av oljud fran gatan, oronpropparna loste det problemet.

Jag vid Grace Cathedral

Upp kl 06.30 pigga som sjutton. Duschade, at frukost och kollade mailen. Vi gick till Union Square for att kopa 3 dagars buss och sparvagnskort bara for att upptacka att de var slutsalda. Men vi hade en plan B sa vi visste att vi kunde kopa kortet pa ett annat stalle. Men innan gick vi till Cable Car Museum for att se hur sparvagnarna styrs. Det ligger tydligen kablar under marken och sa ar det stora maskiner som drar kablarna vilket leder till att sparvagnarna ror sig..For att bromsa vagnarna trycker sparvagnsforarna hart i en stor spak som leder ner i marken pa nat satt. Vidare sag vi The Crookedest street, en valdigt slingrig gata, haftig. Ar bara lite fundersam till varfor man gor en san vag fran borjan! Valdigt trafikerad var den iaf, och fin med mycket vaxtlighet pa sidorna. Ghiradelli square, kanda for sina hot fudge sundays. Lunchen bestod sjalvklart av en riktig amerikansk ratt namligen hamburgare med pommes pa in n out burger vid Fishermans wharf. Fishermans Wharf ar ett riktigt turiststrak med manga gatuunderhallare och mycket folk. Det ligger mysigt till vid alla pirar med manga restauranger och marknadsstand. Bussen tog oss senare till Palace of fine arts, riktig maktig byggnad som byggdes for en utstallning for lange sen.

Robin utanfor museum                                        och sahar ser sparvagnarna ut

In the heart of San Francisco, Union Square           Lombard street, crookedest street.

Bat vid hamnen                                                             Palace of fine arts

Men malet med dagen var anda att se Golden Gate bron. Vi tog en slags strandpromenad till den eldroda Golden Gate bron och klattrade upp massa trappsteg kantade med blommor for att sa smaningom komma till den kanda bron. Vi gick ungefar halvvags pa Golden gate bron, men mamma fick lite hojdskrack och panik pa grund av att bron skakade sa mycket sa vi gick tillbaka. Utsikten var verkligen inte fy skam! Bussen tillbaka till hotellet for att bara slappa ett tag, efter en sadan lang promenad var det skont att bara ta det lugnt. Pa kvallen, det vill saga alldeles nyss sa var vi i Chinatown. Vi gick till Golden gate fortune cookie company dar de gor lyckokakor med budskap i och sjalvklart kopte vi en pase med lyckokakor. Det var en tant som gor varje lyckokaka for sig med en gammal maskin. Budskapen i kakorna ar jatteskumma haha som i till exempel en kaka stod det att tva staderskor traffade pa ett fyllo och de mordade honom nastan, what? Chinatown ar iaf verkligen sjukt stort har! Ska tydligen vara den storsta kinesiska besattningen utanfor kina och det marks. Hela kvarteret kantas utav kinesisk arkitektur och det kanns verkligen som Kina. Var tripp i Chinatown avslutades pa en kinarestaurang med jattegod och varldens onyttigaste mat. Honey chilli chicken och jag bestallde honey chilli eggplant, allt friterat...mumma. STORA portioner sa sjalvklart bad vi om en doggybag hihi. Sa imorgon har vi lunch med...Alldeles nyss var vi och kollade in gymmet, bastun och jacuzzin pa hotellet, kanske blir en liten spa upplevelse imorgon kvall hoho...Vi ar forvanade over att amerikanerna ar sa trevliga och bryr sig sa mycket om varandra. Vi svenskar har nat att lara sig dar. Ex nar Pappa fick nasblod. Nej nu ar det verkligen sovdags, klockan ar ju 22 redan!! Vi har det gott har i USA och resan har redan blivit handelserik.

Golden gate bron

Ingangen till Chinatown                                  Golden gate fortune cookies factory

Detta var allt for idag! Kramisar