Bluff-sommarjobb?

Jag börjar bli riktigt trött på mitt jobb för tillfället. Jag har fått ett sommarschema för juni-juli-augusti där jag ska jobba ca 4 dagar i veckan men de ringer hela tiden och säger att jag inte behöver jobba utan får ledigt (låter som de tycker att de är snälla när de säger att jag får ledigt) vilket leder till att jag knappt får någon lön alls! De har nämligen anställt ungefär 15 st sommarvikarier och på schemat står det 10 personer varje dag fast det högst behövs 7 personer! Detta för att det inte ska finnas någon personalbrist. Så de har alltså ett överskott på minst 3 personer varje dag som de behöver få bort från schemat, och detta medför att det försvinner ca 2 dagar varje vecka för oss sommarvikarier. Får man verkligen göra så? Ge ut schema, binda upp personal över sommaren och sen knappt erbjuda några arbetsdagar? Tycker inte det verkar helt okej, väldigt fult gjort av ett sådant stort företag. Det är likadant för de andra i personalen, de börjar också bli riktigt frustrerade men skitbra för ledningen som aldrig behöver oroa sig personalbrist. Det har gått för långt allting, det här med arbetsmarknaden och arbetslösheten, arbetstagarna har verkligen ingenting att säga till om längre och jag hoppas verkligen det blir en ändring på det snart. Det var väl dagens negativa...

Annars så har de här dagarna varit fantastiska! Denna sommar är ju för suverän :). I fredags efter jobbet åkte jag och Daniel till Munken in the park i Norrköping. Där mötte vi upp lite tjejer och kollade på konserter! Soundtrack of our lives rockade, många bra låtar! Lite kul att se publikskillnaderna. När Markus Krunegård spelade var det i stort sett främst tonårsflickor i publiken och när soundtrack spelade försvann alla flickor och massa flintskalliga gubbar fyllde publikmassan istället haha. Men det var mysigt som bara den :).



I lördags var det 25års fest som gällde i en lokal vid T1. Täräääs fyllde år och hade verkligen ordnat jättebra med festen. Mycket nytt folk, och många trevliga människor. Senare blev det Harrys och det var också jättetrevligt men som alltid så går ju tiden alldeles för fort när man har roligt!!

På söndagen var jag inte ens bakis så gick upp ganska tidigt och kollade på TV och tog det lugnt. Sedan när solen dök upp fick gräsmattan sällskap där jag läste på Sophie Kinsella boken :). Den heter mitt nya jag och handlar om en tjej som varit med om en bilolycka och tappat sitt minne om de senaste 3 åren, och när hon vaknar upp igen har hennes liv förändrats ganska radikalt, ganska rolig bok än så länge :).  

Kvällen var helt perfekt, jag och Daniel gjorde i ordning världens festmåltid. Det blev grillat kött (ej för mig), marinerad quorn (för mig) och grillad sparris med en god sallad, choronsås och potatis i ugn och till efterrätt glaserad grillad ananas med glass! Hur gott låter inte det? Nja ananasen levde väl inte riktigt upp till förväntningarna om jag får erkänna. Den har blivit alldeles för lovprisad vilket antagligen gav för höga förväntningar, men den var helt ok ändå (eller så var det jag som grillade den fel?). Sedan spelade vi två matcher kubb, inte för att skryta men jag vann ganska överlägset hihi ;). Gick rätt bra...Sedan lite tv-tittande och en match monopol och efter det däckade jag redan vid 23-tiden, vilket är riktigt ovanligt :). 

Igår var det lite jobb sedan åkte vi till Bergs slussar för att hälsa på mormor och Roland. Där blev vi bjudna på glass och massa annat gott (såsom hemgjord vinbärsjuice *mums*), även riktig god glass faktiskt, varför finns de inte i mindre förpackningar? Polkaglass och pecannöt och den där jordgubben är ju sååå god! :) Jag och Daniel gick ner till bergsbadet för att känna på vattnet men det är fortfarande alldeles för kallt för min smak. Lär inte bli något dopp i Sverige i år, har blivit en riktig badkruka, usch då!

Idag har det också varit en perfekt dag, such a perfect day..:) Sov ut länge, till kl 11, sedan ner på stan för att träffa mamma. Vi fikade pastasallad på coffehouse, och pratade om allt och inget :) sedan kollade vi på kläder. Mamma köpte en kjol och jag fick 2 tröjor, riktig somriga och mysiga! Sedan hann klockan helt plötsligt gå 3 timmar under något som kändes som 1 timme, riktigt skumt det där men då var det dags att träffa Cissi utanför Ekoxen. TRÄNING som gällde! 20 minuter på crosstrainern, 15 minuter på springbandet (188 i puls, är inte det lite väääl högt?)och sedan lite styrketräning på matta (hujjamej vad jobbigt för magen)...Vi hann inte med styrketräning i maskiner och inte heller vibrationsplattan men det får vi ta igen nästa gång, gymmet stängde redan klockan 18! Efter en lång promenad hem belönade jag mig med en massa varma mackor. Igår blev det också varma mackor men då med mammas och pappas kantareller..toast med kantarellstuvning, nog bland det godaste som finns! Idag fick vi nöja oss med ost men det är inte helt fel det heller!

Nu börjar jag bli lite trött, ska sova ganska tidigt. I morgon blir det en tripp till Söderköping med Brudarna Bus, smultronstället för glass, kanske lite minigolf och en sväng på stan...På lördag är det jobb i världsbutiken och på kvällen Helens examensfest. På söndag ska jag till Strand, dvs en mysig krog i Borgholm på Öland med Kalmartjejerna. Åker ganska tidigt på morgonen till Kalmar med mamma och pappa! Ska bli schysst!          

Kramar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0