San Francisco dag 3. Uppdatering med bilder

Nu har vi varit i San Francisco i 4 dagar och imorgon ar det dags att bege oss ivag till vindistriktet Napa valley for att spana in lite vinrankor och kanske provsmaka nagra kalifornska viner. De sista tva dagarna i SF har varit otroligt handelserika och trots all smarta i skelett och benpipor, sa har det varit vart alla promenader. Tankte beratta om hur gardagen sag ut och sa tar jag den har dagen i ett annat inlagg, ar for trott for att skriva om bada dagarna.

Igar pa morgonen vid 9 tiden gick vi till Ferry Plaza farmers market vid pir nummer 1 som ar en fruktmarknad med bara narodlad och organisk frukt. Det fanns aven lite andra saker att kopa. Robin kopte nagon slags smaksatt honung i smakerna jordgubb och lakrits, var helt ok, pastas vara nyttigare an godis. Vi akte tillbaka till hotellet efter ett tags kollande pa marknaden och en stunds solande vid hamnen, och tog det lite lugnt. Jag och mamma gick upp till terassen pa hotellet och drack kaffe och choklad. Vi har haft en valdans tur med vadret. Har varit jattevarmt och soligt och vi har redan brant oss. Mamma ville hitta en kjol sa vi gick till Hennes och Mauritz. Hon hittade en kjol som var fin men tyvarr var hennes storlek slut. Sotsuget infann sig sa vi gick till Macys vid Union Square och gick in till Cheesecake Factory dar vi kopte ungefar varldens onyttigaste cheesecake med kola jordnottssmor och pekan med choklad. Fattar inte hur det ar mojligt att fa in sa manga kalorier i en san bit...Vi satte oss i Union Square och kollade pa nagra balettdansorer som dansade runt lite pa en liten scen...Cheesecaken var sjukt god men efter ett typ 2 tuggor blev man matt och illamaende, sa fettig var den. Vi gick vidare till Yerba Buena gardens som ar en stor park for att kunna stryka en av sevardheterna. Sprang lite vilse ett tag men sa smaningom lyckades vi hitta dit. Dar spelade en orkester, Gay and Lesbian band som marscherade nar Harvey milk blev vald som kandidat i riksdagen och aven nar han blev mordad. Milk var en politiker som slogs for homosexuellas rattigheter och lyckades ta sig in i parlamentet och forandra samhallets syn pa homosexuella. Han blev tyvarr mordad i San Francisco men har levt kvar som en ikon for de homosexuella. Vi lyssnade pa musiken och vilade ett tag och sedan kande vi att det var dags att ga tillbaka till hotellet for att ata kinamaten som var kvar fran dagen innan.

Ferry Plazas Fruktmarknad                                        Pappa blickar ut mot hamnen

Pa Union Square                                       ....dar vi at god Cheesecake

Orkester spelar i Yerba                                  Mamma och pappa solar

Pa kvallen var det dags for fangelseon Alcatraz! For att ta oss till pier 33 dar batarna avgick ifran hade vi tankt att ta en cable car men tyvarr var de omojliga att fa plats pa eftersom det var sa manga som akte dem sa det blev ytterliggare en lang promenad. Innan batarna avgick passade vi pa att ga till pier 39. Dar var det ett himla stohej med hur mycket folk som helst. Ett mysigt stalle men otroligt trangt. Vi sag sjolejon som lat hogt och lekte och var jattesota. Sedan var det dags for Alcatraz! Baten avgick kvart i sju pa kvallen och tag kanske 25 minuter. Vi fick aka runt hela on medan en person berattade om alla delar av fangelset. Ombord pa Alcatraz fick vi en bra guide som berattade om de olika flyktforsoken som skett, mycket spannande. Det foljdes av en tur med horlurar och bandspelare dar bade fangar och vaktare berattar om sin tid pa fangelset samtidigt som man gar omkring och kollar i fangelset. Var en riktigt bra utflykt maste jag saga. Tillbakavagen var fin, inte helt fel att se San Francisco fran en bat nar solen gar ner. Pa hemvagen akte vi Cablecar linjen Powell Mason och hem kom vi vid 22 tiden. Alla somnade direkt helt utmattade.

Sjolejon vid pier 39                                              Pa baten till Alcatraz

Audiotour pa fangelset                                               Guiden pa Alcatraz

Sa skulle Robin och jag se ut i fangelset!

Utsikt fran Alcatraz                                                         Alcatrazfangelset

Cellerna                                                               Bye bye Alcatraz!

Skriver om idag en annan gang, tiden ar alldeles for mycket och maste upp tidigt imorgon for att packa ner allt och checka ut. tjohej

San Francisco dag 1 och 2. Uppdatering med bilder!

Hej hopp!
Sa nu har var resa borjat pa riktigt, kanns otroligt spannande! Flygresan igar gick jattebra. Morfar skjutsade oss till Linkopings flygplats runt 05 pa morgonen och kl 06.15 avgick planet helt enligt tidsplanen. Cirka 1 timme och 40 minuter senare var vi i Amsterdam flygplats, Shiphol. Vi spenderade 3 timmar dar men det kandes snarare som 1 timme. Tiden gick snabbt och efter 11 timmars flyg var vi pa San Franciscos flyglats, SFO. Flygresan kandes dock lite seg, men 11 timmar ar en lang tid att flyga. Pa planet sag jag 3 filmer, Invention of lying, Cloudy with a chance of raining meatballs och Precious. Alla var helt okej, den sistnamnda var riktigt sorglig och hemsk men de tva andra var komedier. Vi fick mat flera ganger och mycket sotsaker i form av appelpaj, chokladkaka och karamellglass. Inget att klaga pa. Nar vi var framme pa SFO tog det ett tag att ta sig igenom sakerhetskontrollerna. De stallde massa fragor om pengar, jobb m.m och man blev fotograferad och fick lamna hand och fingeravtryck. Vi blev nastan skrackslagna nar inget av vara bagage dok upp pa bandet men nastan sist av alla sa rullade de underbart upp pa bandet. Fran flygplatsen tog vi airtrain till tagstationen och sen akte vi till centrala San Francisco med tag. Efter 10 minuters promenad var vi vid hotellet. Vart hotell heter Donatello och ar ett jattebra hotell, ligger valdigt centralt och ar stort och fint, 4a stjarnigt hotell.

Flygbolaget som vi flog med

Mamma pa Linkopings flygplats                         Flygplanet pa vag till SFO

Taget pa vag till hotellet                                         Hotellet vi bor pa

Efter vi checkat in gick vi och kollade pa en stor kyrka vid namn Grace Cathedral. Darinne var det lite korsang och en prast som predikade. En mycket vacker kyrka. Vi kollade var biluthyrningsfirman lag och efter det gick vi till en affar for att kopa kvallsmat och frukost. Val tillbaka pa hotellet at vi kvallsmat och vid halv 8 tiden pa kvallen slocknade vi. Vi vaknade ett par ganger pa natten pa grund av oljud fran gatan, oronpropparna loste det problemet.

Jag vid Grace Cathedral

Upp kl 06.30 pigga som sjutton. Duschade, at frukost och kollade mailen. Vi gick till Union Square for att kopa 3 dagars buss och sparvagnskort bara for att upptacka att de var slutsalda. Men vi hade en plan B sa vi visste att vi kunde kopa kortet pa ett annat stalle. Men innan gick vi till Cable Car Museum for att se hur sparvagnarna styrs. Det ligger tydligen kablar under marken och sa ar det stora maskiner som drar kablarna vilket leder till att sparvagnarna ror sig..For att bromsa vagnarna trycker sparvagnsforarna hart i en stor spak som leder ner i marken pa nat satt. Vidare sag vi The Crookedest street, en valdigt slingrig gata, haftig. Ar bara lite fundersam till varfor man gor en san vag fran borjan! Valdigt trafikerad var den iaf, och fin med mycket vaxtlighet pa sidorna. Ghiradelli square, kanda for sina hot fudge sundays. Lunchen bestod sjalvklart av en riktig amerikansk ratt namligen hamburgare med pommes pa in n out burger vid Fishermans wharf. Fishermans Wharf ar ett riktigt turiststrak med manga gatuunderhallare och mycket folk. Det ligger mysigt till vid alla pirar med manga restauranger och marknadsstand. Bussen tog oss senare till Palace of fine arts, riktig maktig byggnad som byggdes for en utstallning for lange sen.

Robin utanfor museum                                        och sahar ser sparvagnarna ut

In the heart of San Francisco, Union Square           Lombard street, crookedest street.

Bat vid hamnen                                                             Palace of fine arts

Men malet med dagen var anda att se Golden Gate bron. Vi tog en slags strandpromenad till den eldroda Golden Gate bron och klattrade upp massa trappsteg kantade med blommor for att sa smaningom komma till den kanda bron. Vi gick ungefar halvvags pa Golden gate bron, men mamma fick lite hojdskrack och panik pa grund av att bron skakade sa mycket sa vi gick tillbaka. Utsikten var verkligen inte fy skam! Bussen tillbaka till hotellet for att bara slappa ett tag, efter en sadan lang promenad var det skont att bara ta det lugnt. Pa kvallen, det vill saga alldeles nyss sa var vi i Chinatown. Vi gick till Golden gate fortune cookie company dar de gor lyckokakor med budskap i och sjalvklart kopte vi en pase med lyckokakor. Det var en tant som gor varje lyckokaka for sig med en gammal maskin. Budskapen i kakorna ar jatteskumma haha som i till exempel en kaka stod det att tva staderskor traffade pa ett fyllo och de mordade honom nastan, what? Chinatown ar iaf verkligen sjukt stort har! Ska tydligen vara den storsta kinesiska besattningen utanfor kina och det marks. Hela kvarteret kantas utav kinesisk arkitektur och det kanns verkligen som Kina. Var tripp i Chinatown avslutades pa en kinarestaurang med jattegod och varldens onyttigaste mat. Honey chilli chicken och jag bestallde honey chilli eggplant, allt friterat...mumma. STORA portioner sa sjalvklart bad vi om en doggybag hihi. Sa imorgon har vi lunch med...Alldeles nyss var vi och kollade in gymmet, bastun och jacuzzin pa hotellet, kanske blir en liten spa upplevelse imorgon kvall hoho...Vi ar forvanade over att amerikanerna ar sa trevliga och bryr sig sa mycket om varandra. Vi svenskar har nat att lara sig dar. Ex nar Pappa fick nasblod. Nej nu ar det verkligen sovdags, klockan ar ju 22 redan!! Vi har det gott har i USA och resan har redan blivit handelserik.

Golden gate bron

Ingangen till Chinatown                                  Golden gate fortune cookies factory

Detta var allt for idag! Kramisar

Hänt i veckan

Hej hopp, här är en liten uppdatering om vad som har hänt den senaste tiden :)

Torsdag: Jobbade. Var på länsmuséet och kollade på en film om oljeproblemen i Latinamerika med personer där verkligen alla såg likadana ut (utom jag) :)

Fredag: Jobbade. En otroligt rolig kväll med de bästa! Tacokväll med tjejkompisar, vin och utekväll. Festade lite med lilla Johan Palm, han som var med i idol, han har bra musiksmak kom jag fram till, vi lyssnar på exakt samma musik! :) Annars var det dans hela natten lång, underbart!
Johan Palm presenterar söt tonårspop utan koordination. ## Foto: EMMA SVENSSON/ROCKFOTO
Lördag: Landet med familjen. Åkte båt på yxningen och spelade kubb med farmor och farfar på kvällen. 1-1 blev det i matcher! Grillade i solen.

Söndag: Åkte hem till Robin och åt pizza och kollade på 2 filmer. En japansk skräckfilm och en actionfilm om rymdvarelser.

Måndag: Jobbade. Tvättade alla kläder! Grillade med Daniel = mys :). Filmkväll.

Tisdag: Kinarestaurang (I Love Ming Palace) och IKANO med Daniel. Träffade Cissi. Åt jättegod mat hos mamma och pappa. Började småpacka hemma.

Onsdag: Har precis kommit hem från jobbet och ska alldeles snart börja packa ner lite kläder och förebereda allt annat som måste fixas! I natt åker vi, OMG!! Kalifornien snart kommer vi!! Vi åker kl 05.00 imorgon (torsdagen 27:e maj) till Linköpings flygplats och om allt går som det ska så avgår planet klockan 06.15. Väl framme i Amsterdam kl 08.10 så får vi vänta cirka 3 timmar till nästa plan. Planet till San Francisco avgår alltså 11.20 och vi ska vara framme i SF 13.20 deras lokala tid (vilket är 22.20 svensk tid). Så det kommer bli en lååång dag, dygnet blir faktiskt till och med 9 timmar längre på grund av tidsskillnaden...Nej nu är det dags att få saker gjorda!!

KramiSsssArrRR

MP3

...spelaren är laddad och musiken som kommer spelas den här månaden är:

• Arctic Monkeys
  • Thåström
  • Blandade Artister - dance, trance, hip hop
  • Blandade Artister pop, rock

<--------- My beloved MP3 player :)

Snart ska jag laga mat, pannbiffar till Daniel, veggiebiffar till mig, med kokt potatis, kokta morötter, gräddsås och sallad! Igår blev det gnocchi med ugnsbakade körsbärstomater, vinägrettbönsallad, mozarella och färsk basilika. Mums..I love Linas matkasse ^^ Men först är det ett avsnitt av Simpsons som gäller!

MaaAaat!

Nu väntar jag på att Linas matkasse ska levereras hit så jag kan börja laga mat snart :) Börjar bli lite hungrig känner jag! Är fortfarande helt såld på idén och det är alltid lika spännande att laga (främst smaka) på nya maträtter.

Kom precis hem från stan och efter stan var jag hos cissimiss och åt lunch! Nice..:)

Igår diskuterade Anna, Kajsa och jag relationsanarki, eftersom några vänner utövar (?) det. Roligaste jag hört på länge och extremt roligt att prata om hihi. "Relationsanarkister gör ingen principiell skillnad på vänskaprelationer och kärleksrelationer och har därför flera parallella relationer som kan vara både vänskapliga, sensuella och sexuella. Inom relationsanarki används ibland termen obegränsande relationer. Utövarna frånsäger sig formella relationsformer och låter istället den individuella relationen utvecklas på sina egna villkor. Begrepp som pojkvän/flickvän undviks i en relationsanarkistisk relation, eftersom de anses kopplade till normativa förhållanden." - Wikipedia...Tvekar verkligen på om samhället skulle fungera helt utan parrelationer!

Idag är flygplatsen i Amsterdam (Schiphol) stängt på grund av askmolnet från vulkanutbrottet. SNÄLLA flygplatsen får inte vara stängd den 27:e maj!! =/ Det skulle vara katastrof! Och irriterande som bara den :P

Nu tror jag maten kommer!
Hej!

The tonight show with Jay Leno

Familjen Olsson/Lindgren kommer att vara i en av NBCs studios (studio 11) och sitta i publiken vid the tonight show with Jay Leno den 14 juni 2010! *fniss* . Förhoppningsvis hinner vi med ett besök på en av världens största nöjespark för läskiga berg och dalbanor under dagarna i Los Angeles, six flags magic mountains ^^.

Snart är det dags att åka till mormor och Roland och välkomna de hem från Spanien och äta god mat. Imorgon fyller farfar 75 år! Grattis Grattis!!! :)

Igår var vi med Musse hos veterinären och hon blev opererad, 1500 kr gick kalaset på, men det viktigaste är att hon mår bra. Hon har legat och myst med mig hela morgonen så det verkar som hon är på bättringsvägen. Hon ser bara lite ledsen ut med tratten runt huvudet men det är ju bara tillfälligt. Hon hade blivit biten av en annan katt så hela svansroten hade blivit infekterad så de var tvungna att dränera bölden. Isch isch!!
ByEeEE

Parmiddag

I lördags var jag och Daniel bjudna på middag hos Helen och Björn. Hur trevligt som helst! =) Det blev köttfärspaj och svamppaj till middag och en jättesmarrig efterrätt med smält choklad, frukt och vaniljglass. Och guess what - de fick mig att verkligen börja gilla rött vin ordentligt! Har alltid haft liiite svårt för just rött vin men de vinerna som de bjöd på var jättegoda. Hela kvällen var supermys med roligt sällskap och mycket prat, synd bara att tiden gick så fort och att kvällen var tvungen att ta slut!

Igår var jag i Lambotown hos mamma och pappa och även där var vi bjudna på mat, mums mums! Vi planerade lite inför USA-resan och på kvällen var jag hos Anna och Kajsa och kollade på film. Eller jaa, iaf halva filmen, sen fungerade den inte längre, Lady and the Supertramp på VHS hihi..:). Och idag då! Jo världens slappaste dag, ledig från jobbet och inte ens satt på mig ordentliga kläder! Legat i soffan och kollat på film (into the wild - fortfarande en så otroligt bra film), badat, lagat mat och tyckt synd om Mussekatten. Stackars missen, om hon inte mår bättre snart är det veterinären som gäller. Hon har ont i svansen och den är svullen vid roten, men hon äter, dricker, leker och verkar pigg, men hon har ont och piper till när man rör svansen. Hoppas bara inte den är bruten...=(

Nu ska jag lägga mig och kolla på South park - luv South park! Imorgon är det stan som gäller!

Dag i ekonomins tecken

Idag har varit en dag där många saker har blivit ordnade. Jag har beställt ett nytt VISAkort från Skandiabanken som är jättbra att ha när man är utomlands för då slipper man betala de där tråkiga 35 kr vid varje tillfälle när man tar ut pengar från en automat! Har också hämtat ut hundralapparna från pokern som jag vunnit från freerolls! Mycket strul har det varit med allt men nu så är det fixat. Igår var vi på banken också och fixade med nya bankkort till både mamma och pappa. Jag är inte berättigad ett visakort där för att jag för tillfället tjänar mindre än 150.000 kr om året, men när jag berättade att jag skulle ta Skandiabanken istället så vaknade bankmannen upp och frågade efter mitt legitimation. "Det här är egentligen emot vår policy men vi gör ett undantag den här gången" haha NO WAY, jag berättade att Skandiabanken har bättre villkor vid utomlandsresor, kanske taskigt mot honom men så är det ju :). På jobbet fixade jag med skatten så nu ska de dra 40% resten av månaderna jag jobbar där från och med April månads lön. Skönt!

Igår spelade jag och Cissi frisbeegolf, faktiskt lite pinsamt när vi har våra vanliga frisbees att köra med och alla kommer ifatt oss med sina superfrisbees, så nu har vi tagit steget och ska beställa en varsin proffsdisc så vi också blir sådär duktiga som de andra :). Roligt är det iaf! Vi ska få med oss några fler nästa vecka med en kombinerad frisbee-tur och grillfest!

I Valborg var vi ett gäng tjejer som grillade och hade det trevligt. Vi spelade lite störda kortspel hihi :). Kunde tyvärr inte vara med ute hela kvällen eftersom jag jobbade dagen efter. Tjejerna gick på dansbandskväll på krogen med mest äldre personer, var helt okej ialla fall haha... Lördagen var världens mysigaste dag! Först jobbade jag, var väl inte så mysigt direkt men efter jobbet överraskade Daniel mig med världens godaste mat. En hemmagjort potatissallad, grönsallad, grillspett och marinerad quornfile som vi grillade och åt ute i solen. Hur härligt som helst. Första dagen jag fått riktiga sommarkänslor :) På tal om mat så har vi beställt "Linas matkasse" http://www.linasmatkasse.se/?c=RK47&gclid=CMqN_Knfu6ECFQRslAodcWH0-g Så roligt det är! Man får hem all mat med recept för en hel vecka. Och det är så mycket mat att det räcker till matlåda. Det är egentligen planerat för 4 personer men funkar lika bra när man är 2 eftersom det blir rester över som man kan äta dagen efter. Den här veckan är det chicken sweet and sour, wraps med kyckling, lammkorv och tzatziki, kokt dillpotatis med kolja, seranochips och honungs/citrondressing, potatis och köttfärsgratäng och kokos, mango och linsgryta med ris. De flesta rätter har tillhörande varierande sallad. Vi lagar allting ihop men jag ersätter köttet och kyckling m.m med quornprodukter, funkar alldeles utmärkt. Trevlig variation i matlagningen blir det och nästan allt är lagat från grunden med ekologiska produkter. Dessutom är alltid 1 måltid helt vegetarisk! En fortsättning med det här blir det absolut. Vilken reklam det blev det här haha.