Ekerum

Det var visst ett tag sedan jag skrev här, exakt 2 veckor ser jag nu! Har haft fullt upp och för tillfället känner jag mig totalt död. Senast jag skrev skulle jag på Garden Partyt och det var jättekul, men inte lika roligt dagen efter då en person väcker mig genom att knacka på dörren. DAMN...Nyvaken med kletigt smink i ansiktet var det bara att ge sig upp och öppna dörren. Killen som var utbytesstudent och skulle ha mitt rum stod utanför så det var bara att försöka förklara sig på engelska helt trött och förvirrad att han var tvungen att vänta ett tag tills jag packat ihop mina saker...Ingen rolig sitatution alls, men som tur var kunde Robin hjälpa mig att hämta mina nya nycklar till Kalmarhem och han hjälpte även till att flytta alla grejjer till mitt nya rum, tack broder =)

Nollningsvecka 2 tog jag det mest lugnt. Var hos Martina med resten av tjejerna som jag umgås med i klassen och käkade scones och drack te. Martina är verkligen te-galen med typ 100 olika sorters te eller nåt :). Cecilia kom ner hit till Kalmar och bodde hos mig i 5 dagar för hon ville veta om hon skulle börja utbildningen i Kalmar eller om hon skulle gå kvar i Linköping, hon valde till slut att vara kvar i Linköping! Den veckan var väl sådär, hade jättemycket problem med att få igång bredbandet så var tvungen att sitta i kö till bredbandsbolaget flera timmar sammanlagt, suck. Men de löste sig till slut (tack vare Robin)! Vi har verkligen ätit mycket mat den här tiden och inte minst godis! De har en nice godisaffär här som heter Tokige Ture och där lär man spendera en hel del studiebidrag om det fortsätter i den här takten...Vi hann även med en tur hos Robin med för lite filmkväll och även ett biobesök som var på skolan där vi såg I love you Phil Morris :) Också en del klädshopping och det är ju aldrig fel! 

Jag gillar verkligen Kalmar - skarpt! Det är en jättefin stad och jag trivs otroligt bra här. Dessutom är skolan och lärarna suveräna, kan inte bli så mycket bättre egentligen, förutom utbildningen i sig...=/ Otroligt många kommer hoppa av första läsåret, om det är som tidigare år, så känns ju inte så bra att det är så. Jag vill inte att folk i klassen ska hoppa av, de flesta är ju så trevliga! 92 personer är vi iaf, så det är ju ett gäng :) 

Jag hann med en sväng till Linköping också i helgen, men den spenderades mest hemma med Daniel och katterna ♥. Hann med besök hos föräldrarna med men helgen gick alldeles för snabbt och innan jag ens hunnit känna mig riktigt hemma satt jag på tåget tillbaka till kalmar igen. 

 Just nu är jag faktiskt alldeles nyss hemkommen från ett par internatdagar på Öland, Ekerum golf and resort och jag är helt SLUT. Har varit 2 intensiva dagar med föreläsningar, grupparbeten och redovisningar från morgon till kväll. Jag är ju inget fan av redovisningar direkt men idag skulle vi gå fram och prata inför alla personer, gick bra men kändes väl sådär för nerverna, blä avskyr muntliga redovisningar! En av föreläsarna var Anna som äger Böda sand. I oktober börjar en dokusåpa om Böda sand och där kommer man få se henne en hel del. Jättetrevlig och duktig tjej. Resten av föreläsarna var också jättebra men hade 2 favoriter. Trots redovisningar har det varit riktigt roligt också och vad fint ekerum golf och resort är och omgivningen är ju också supervacker! Inget fel med att sova en natt där i en lägenhet som kostar runt 1000 kr per men som inte kostade ett dugg för oss. För er som är intresserade av hur stället ser ut: www.ekerum.com

Igår gick vi till havet och lyssnade på vågorna och satt i solen mellan alla föreläsningar, är ju inget man kan göra i Linköping direkt och det kändes som världens terapi efter att ha suttit inne i en föreläsningssal ett antal timmar. Vi var även på ekerums konstutställning där gitaristen i Rolling Stones har sin utställning, tavlor med motivet av rockstjärnor och jag skulle faktiskt kunna ha några av dem hängades på väggen hemma om det inte vore för priset. En tjej i klassen slog förresten omkull ett konstverk med sin väska men som tur var gick den inte sönder... På kvällen var champagnebaren öppen men vi var inte så festsugna (att man ska upp kl 06 dagen efter förstör en del av festhumöret) så istället gick vi till "min och Marias" lägenhet och kollade på idol =). Dagen började med uppstigning klockan 06.00 och hotellfrukost kl 07.00. Sedan var alla föreläsningar och arbeten i full gång igen! Dagen höll på till 17 och sedan var det hemfärd igen. Roliga, jobbiga, hektiska och händelserika dagar...     

Rolling Stones-gitarrist ställer ut på Öland

Ron Wood är till vardags gitarrist i Rolling Stones. Men han är konstnär också. I sommar ställs han tavlor ut på Ekerum.Ekerums konsthall brukar ha en årlig utställning med konstnären Kjell Engman som gör gitarrer av glas. I år kompletteras den utställningen med några verk av rocklegenden Ron Wood.
Woods målningar har blivit mycket uppmärksammade de senaste åren och motiven är oftast ögonblicksbilder från scenen. Han har också gjort flera porträtt av sina bandkollegor som Mick Jagger och Keith Richards.
Ron Wood har ställt ut på gallerier och museer över hela världen. Han har blivit inbjuden att delta i Royal Academy of Arts utställning.Huruvida rockstjärnan själv kommer att finnas på plats vid vernissagen på Öland är osäkert.


 


Goodbye

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0