Skitbil

Den bilen ställer bara till med problem....när just vi lånar den - så typiskt! Vad gör vi för fel?? Dumma dumma röda bil



Häromdagen var vi och kollade på en lägenhet på Prästbolsgatan 4 i Majelden - precis där jag vill bo! Men tyvärr var lägenheten alldeles för högt upp för att kunna ordna med en katt trappa så vi var tvungna att sorgligt nog tacka nej, men förhoppningsvis flyttar någon därifrån som bor på bottenvåningen...Innan lägenhetsvisningen var jag hos Robin och kollade på en skräckfilm som heter Orphan - den var faktiskt bra! Rekommenderas :)  

På tal om filmer så var jag och Daniel och kollade på bio och käkade mongolisk buffé på Djinghis Khan (supergott!!). Filmen vi såg heter Zombieland och var också jättebra och rolig! Skräckkomedi :)


Annars då? Jo annars är det helfint...Slutprovet gick jättebra tror jag, så nu är de kurserna slut..

Människan socialt och kulturellt är nästa kurs, läste lite i boken igår och blev jätteupprörd. Handlade om kvinnlig könsstympning, jag visste innan att det är en hemsk tradition i vissa länder i Afrika för att en tjej ska bli kvinna, men inte så hemsk, fyfan! En form av kvinnlig omskärelse kallas för infibulation och utförs mer omfattande i bland annat Somalia.

"Infibulation görs utan bedövning i två steg. Först skär man bort klitoris. Därefter skärs de inre blygdläpparna och delar av de yttre bort. Med taggar från växter förs sedan vulvas sidor samman. Taggarna sticks in på vardera sidan av vad som återstår av de yttre blygdläpparna. Med hjälp av tråd och djursenor vilka viras runt ändarna på taggarna, dras dessa ihop. Därefter binds flickans ben samman med tygstycken. Den kvinnliga omskärelsen utförs utan bedövning och oftast under mycket bristfälliga hygienska förhållanden, med livshotande infektioner som följd. Risken att smittas med hiv under ingreppet är stor. Infibulationen är en garanti för att flickan är oskuld vid giftermålet. Som en del av äktenskapskontraktet ingår mannens rätt att öppna kvinnan. Det första samlaget på bröllopsnatten innebär ett stort trauma för kvinnan. För mannen är det dock mycket viktigt att med sin penis lyckas tränga in i den infibulerade kvinnan. Dels är genomtryckandet ett uttryck för manlig kontroll, dels ett bevis på manlig styrka och mod. Om en man inte lyckas forcera med sin penis använder han istället en kniv."

-Människan socialt och kulturellt (Anne Charlotte Ringquist)

Stackars kvinnor och hur ska det gå att få stopp på?



Så nu till I-landsproblemen: Imorse vaknade jag klockan 05.20 på grund av att lampan tänds automatiskt då (Daniel måste upp då så lampan tänds vilket gör att jag också vaknar den tiden varje morgon) Så känner mig lite småtrött nu. En gubbe kom förbi imorse och lämnade radondosor för att mäta radonhalten i bostaden, han klappade Musse som blev vettskrämd, hehe. På eftermiddagen tog jag en promenad(!) till stan och fixade med nytt bankkort, mitt andra är trasigt så behövde ett nytt. Nyss var Kajsa här, vi bokade buss till Estocolmo den 4 december - och en lyxig buss verkar det vara - bus 4 you heter företaget. Såhär ser sätena ut, ganska breda och sköna måste jag säga...  





Senaste köpet på tradera 2 st Dust it för priset av 1 :) Men nu får det räcka med tradera för ett bra tag frammåt!



Nu ska jag sova, natti natti!



Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag är med tradera-Narkoman.....kanske nån sjukdom som ligger i släkten =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0