3 veckor och 4 dagar...

...var det sedan jag skrev i bloggen så nu är det väl ändå dags för ett nytt inlägg :) Tiden går ju fort sägs det när man har roligt. Och roligt har man ju haft den senaste tiden! Tänkte lägga upp lite bilder från Paris eftersom man hunnit med ett besök i den staden. Paris är verkligen en vacker och charmig stad och jag förstår att den blivit så omtalad och populär bland, jaa, i stort sett alla..^^ Jag gillar verkligen storstäder.

Här kommer några bilder från första dagen då vi var i, och omkring Montmartre :)






Montmartre är en stadsdel belägen på en 130 meter hög kulle i norra Paris. Mest berömda byggnadsverk är basilikan Sacré-Cœur (bakgrunden i bild nummer 1). Det var verkligen en vacker byggnad och vi spenderade många timmar vid Basilikan, och drack bland annat Vin Chaude som är en fransk version av glögg skulle man väl kunna säga, däremot är Svensk glögg ungefär 1000 ggr godare :)Andra berömda platser i Montmartre är nattklubbarna Moulin Rouge (näst sista bilden), Lapin Agile och konstnärstorget Place Du Tertre (Bilden på det rosa huset är stället där Picasso brukade fika och måla). Många kända konstnärer har verkat i stadsdelen, bland annat Salvador Dalí, Claude Monet och Pablo Picasso. Jag gillade verkligen Montmartre med alla konstnärer, musiker, marknadsstånd och mysiga små gränder med färglada stugor och restauranger. Dessutom var det en imponerande utsikt över Paris, så bara den var värd alla trappsteg upp till Sacre Cour. Kvällen avslutades självklart med ost, franskt vin och baguette! 

Visar bilder från dag 2 och 3 en annan gång. Nu ska jag hoppa in i duschen. Tjosan 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0