Åh vad jag saknar landet down under

Jag kollade precis på no going back, enkel biljett (dokumentär) som handlade om en familj som lämnar allting i England för att flytta till Australien och påbörja ett helt nytt liv. Det blev guldkusten som gällde då mannen ville starta ett fiskarföretag. Allting gick inte som planerat i början men det slutar lyckligt...De uppfyllde MIN dröm.  

Jag saknar Australien, hela "laid back" atmosfären, alla positiva och glada människor. Om jag fick välja skulle jag ta med alla vänner och alla släktingar och flytta dit utan att tveka en sekund. Jag vill leva så, jag vill dyka, surfa, grilla, sjunga vackra låtar kring lägerelden, ta promenader i regnskogen, segla, campa, bada, sola, festa, umgås med vänner och familj på stranden, ha mysiga picnics i vackra parker, njuta hela året runt av det som gör livet värt att leva, inte bara under några få månader.

Som flera australiensare hade som motto, vi arbetar för att kunna leva livet, vi lever inte livet för att kunna arbeta =)  Bra motto..

En text från min resdagbok:
"Och nu ar vi i Australien, och jag alskar det!! Jag ar hemma!  Det ar helt underbart har, helt helt underbart och varje dag blir battre och battre. Vi bor pa ett hostel i en forort till Melbourne som heter St kilda. St kilda kan val beskrivas lite som jaa Sverige goes Miami typ..Okej det lat flummigt, men ungefar sa ar det. Pa hostelet bor det mest skona australienare och vi delar rum med 8 andra manniskor. Vi har varit inne i Melbourne som ar en vacker stad med manga gamla byggnader blandat med manga nya moderna skyskrapor och designade byggnader. Vi gick pa en superstor marknad som var sa haftig. Det kandes som pa 1800 talet, vid chark, ost och fruktavdelningen krigade alla forsaljare med varandra och skrek ut olika priser sa man skulle kopa av just dem, men alltid med humor och glimten i ogat. Vi tittade ocksa i vanliga shoppingscenter som det finns gott om. Pa vagen hem kollade vi pa en kille som hade en forestallning pa gatan sedan tog vi sparvagnen tillbaka till hostelet. Haromkvallen var vi ute och festade, det var kul, baren ligger precis i vart hostel. Vi tankte spela poker texas holdem, men jag blev lite feg dar nar jag sag hur duktiga alla var sa skippade det och kollade ett tag istallet.

Idag har vi varit pa great ocean road..Det ar en vagstracka som ar supervacker, suuuuuuuupervacker!
Vi sag koalor, papegojor som vi matade, kangurur och vi gick i regnskogen, jag älskar regnskogen. Vi kollade in Bells beach med alla surfare. Sedan sag vi de tolv apostlarna och massa andra vackra scenformationer. Och resan avslutades med en stor regnbage, sagolikt. En helt underbar dag helt enkelt, och alla maste verkligen se det dar, man far inte missa det och om ni inte aker dit far ni se mina bilder istallet!!! =)

Imorgon ska vi in till royal botanic garden, en stor kand park i Melbourne sedan blir det att dra vidare med nattbussen till Canberra, huvudstaden i Australien. Vi har da varit har i 6 dagar. Tiden verkligen springer ivag, jag hoppas den lugnar ner sig snart, jag vill inte att det ska ta slut for snabbt"

Vi hann med en hel del i Australien, vi besökte vackra städer som Melbourne, Sydney, Byron Bay, Surfers Paradise, Airlie beach, Noosa och Cairns. Vi testade på att dyka, vi snorklade i stora barriärrevet, vi seglade 3 dagar på havet och besökte världens vackraste stränder, vi hyrde en bil och campade på världens största sandö med underbar regnskog som vi vandrade i, vi paddlade kanot i 3 dagar och campade och vandrade i noosa everglades, vi såg alla djur i vilt tillstånd som man ska se, alla möjliga fåglar, kängurur, koalor, färgglada fiskar, vi träffade massa nya vänner, ja det var helt enkelt en underbar upplevelse för livet! 

Några bilder från Australien:

 






Haha jag fick ett meddelande på resdagboken som jag såg alldeles nyss, så här ser det ut:

"Hej!

Vi på SVT Debatt, som går med Janne Josefsson, söker backpackers och folk som älskar att resa som kan vara med i publiken här i Göteborg imorrn - den 28/8, samling kl 21. Nya tv-huset Hisingen, hållplats Pumpgatan

Det kommer en ny bok som i korthet säger att de flesta resorna är av ondo, speciellt backpackarnas resor. Vi vill ha med dig och snacka om det här, eller bara lyssna.

Ring mig direkt på 0708-25 55 94 och anmäl dig!

MVH
Josephine, Researcher SVT Debatt"



TjoHej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0