Exkursion

Så nu har man åkt runt i småland och kan landskapet utan och innan. De här 3 dagarna har varit otrolig hektiska och jobbiga men framförallt lärorika och trevliga! I måndags kl 07.45 avgick 2 bussar fulla med turare (turism) och tekare (turismekonomer) utanför skolan Kalmar Nyckel. Jag och Maria var i buss 2 medan Jessica, Martina och Charlotte var i buss 1. Första stoppet var Duvemåla, strax norr om Emmaboda där bland annat Maria skulle ha sin redovisning. Hon var lite nervös men det gick ju jättebra! Deras grupp avslutade sin redovisning med att läsa ett stycke ur Vilhelm Mobergs utvandrarna som byn är mest känd för. Tyvärr glömde jag som alltid kameran men tar några bilder från google som visar vart vi var =) Vid den här statyn (Kristina från Duvemåla) stod vi och lyssnade till den första redovisningen!  

 
Sedan vidare till Kosta där en annan grupp redovisade. Varje redovisning skulle vara i ca 30 minuter varav i 10 minuters frågeställningar och opponering från en annan grupp. Efter de hade redovisat fick vi gå in på glasbruket och kolla när de blåste glas, ser så häftigt ut, jag och Maria hann även med en kort sväng på en outlet men det blev inget shoppande den här gången, tiden var lite knapp. Nu åkte vi vidare för att äta lunch. Den åt vi i en älgpark. Hihi en jätterolig skäggig rund man ala skogsmulle berättade om älgar, och härmade hur brunstiga älgar låter (och ser ut!). Han talade jättetydligt och hade roliga gester för sig, ett riktigt original. Sedan gick vi en skogspromenad och fick klappa stooora älgar, jättesöta. Även andra djur fanns i parken, som söta getter, grisar, marsvin med mera...Här är mannen som matar sina älgar..

Redovisningen i Vimmerby om Vimmerby kommun var jättebra. De var utklädda så som man såg ut på 1700 och 1800 talet och spelade ett rollspel om hur Vimmerby såg ut på den tiden. Även en till redovisning var i vimmerby och den handlade självklart om Astrid Lindgrens värld och hölls i pippis sommarhotell. Nu var klockan redan 17 så då var det dags att checka in där vi skulle bo. Stället heter Oxgården och ligger i Vimmerby, vi bodde i stuga 15: 

 Efter att ha hunnit packa upp träffade jag min grupp för att gå igenom vår redovisning som vi skulle ha direkt på morgonen. Vi hann även med ett genrep med gitarren och det lät jaaa, ganska så hemskt. Vid 19 åkte både buss 1 och 2 för att äta middag på Åbro bryggeri, maten var helt okej men ölen var coolare, jag drack inget men de hade duff beer, alltså simpsons ölen. Vi var nog ganska trötta för under hela middagen satt vi och höll på att dö av skratt för att vi kom in på världens konstigaste samtalsämnen haha :). När vi kom tillbaka till stugan satt vi och pratade om allt och inget ända fram till läggdags vid 02-tiden. En jättemsysig kväll och lärorik dag :)


På morgonen blev vi serverade frukost men jag var inte sugen på mat så drack bara lite juice och te. Har aldrig någon matlust så tidigt på morgonen och nu kunde jag verkligen inte äta även pga av nervositeten. Skulle ju vara först ut med redovisningen. Vi åkte till Hultsfred och i bussen satte vi på Björn Rosenströms låt "Hultsfredsfestivalen" Sedan presenterade Hilda vart vi skulle i bussen. Vår redovisning hade vi på Rock City som är musikcentrat i Hultsfred. Redovisningen var på en stor musikscen och det gick faktiskt bra måste jag säga, bättre än förväntat. Den avslutades med en egentextad låt med Ida på gitarr och vi andra med sång. Såhär gick låten: 

Vers 1: (låten som vi gjort om la dolce vita)
Jag står i massan med skrikande fans
Då kommer känslan tillbaks
Det är stämning på högsta nivå
Som det ska va varje dag
Jag vill ha fartfyllda heta nätter, i mitt nya tält
Vi är här, jag och du, på ett fääääält!

Refräng:
För vi vill åka till Hultsfred, ååå
Vi vill åka till Hultsfred, ååå
Ja, jag vet att det är lerigt och dant
men festival är underbart 
x2

Vers 2:
Det känns som livet har mera att ge
Än bara ansvar och krav
Jag packar väskan och tältet med
Och jag åker idag
Ska leva livet i smålandsskogen, i dimman ses vi där
Jag är här, jag är nu, jag är kääääär! 

Refräng x2

Skitbra eller hur? haha


Den andra gruppen som redovisade hade om Hultsfreds kommun och efter det åt vi god mat på rock city - stekt potatis med veggiebiff och bearnaisesås. Sedan vidare till Västervik där presentationen skedde inom stenmurarna där visfestivalen brukar hållas. Där blev det allsång och efter det åkte vi på studiebesök på Lysingsbadet i nästan 2 timmar(!). Fick en rundtur på campingen och det området är ju inte direkt litet. Var inte så jättekul för de blåste så mycket så höll på att frysa ihjäl men till slut var det hemfärd till stugorna i oxgården. Gjorde oss iordning lite för att förbereda oss för middagen på Harrys. Hela Harrys var uppbokat för vår klass så det var kul. Vi käkade mat, potatisgratäng, rödvinssås och nåt kött blev det för de andra men jag åt en veggiebiff istället, var gott. Lärarna hade uppvisning med trollerikonster, musik och annat spex. Max Mikael är helt totalt galen, men han är så jäkla skön och vilken energi han har! Han visade upp sina låtar, ena handlade om tiden han jobbade för Spies resor och en annan var från den tiden han var punkare. Som sagt hur galen som helst men världens skönaste människa. Christer är också galen men lite mer åt det lugna hållet ändå :) Hursomhelst så är de sjukt underbara människor! Lite mer spex från elever och mycket lambolekar för vissa personer blev det - tjofadderittan lambo. Wakakaeeeyoo! :) Vårt lilla "tjejgäng" tog det däremot lugnt. Men det suger att vara bakis och trött när man vet att man måste vara aktiv dagen efter....

Visfestivalen och Sveriges vackraste turistbyrå i västervik

Upp tidigt som sjutton för att städa, packa och checka ut sedan iväg med bussen igen. Första stoppet var i "smålands skärgård". Vi stod precis vid havet bland lite båtar och såg ut mot skärgården med alla öar. När man står precis vid havet så blåser det mycket så stod mest och darrade och förbannade mig själv över att jag inte hunnit skaffa mig en schysst varmare jacka, eller åtminstone en varm tröja. Jaja efter besöket i skärgården åkte vi på studiebesök på SKB, Oskarshamns slutförvar för kärnavfall (använt kärnbränsle). På med skyddshjälmarna för en liten rundtur för att se hur de stora kopparkapslarna blev tillverkade samt vilka maskiner som ska användas för att kappsla in avfallet. Var riktigt intressant. I slutet fick vi även se en film om hur allt ska gå till väga med alla robotar, var lite kul att se när man fått en inblick i hur allting ser ut på riktigt.   

Efter studiebesöket åt vi mat på Oskarshamns teater och kulturhus. Därefter var det en redovisning om Oskarshamn och efter det åkte vi till Stensjöby där delar från Barnen i bullerbyn och Emil i Lönnerberga spelats in. En liten pittoresk by som tog en tillbaka till 1800 talet :)

Sedan hemfärd till Kalmar igen och fatta hur skönt det var att komma "hem". Somnade vid 19 tiden och sov till klockan 09.30 imorse så snacka om att jag var utmattad. Idag har jag ialla fall hunnit med att träffa gruppen för lite grupparbete, sedan träffade jag Jessica och vi satt med datoruppgifterna. Nyss har jag precis skrivit en del på PM:et men nu orkar jag verkligen inte mer. I morgon är det datalabb och efter det grupparbete igen men SEN ska jag iaf till Robin och ta helg och spela vidare på wii, Mario :). JAG ÄLSKAR MARIO! När Daniel var här och hälsade på förra helgen lagade vi jättegod mat och spelade Mario i kanske 7 timmar eller något, var jätteroligt så nu är man beroende av det! Det var förresten så härligt att Daniel kom hit, vi fikade och kollade på kalmarslott och besökte som sagt Robin. Nästa helg kommer mamma och pappa hit! =) 


Saknar mina katter otroligt mycket :( Till och med drömmer om dem! Isch då. Är också jätteledsen över att mamma och pappas katt lilla Musse inte kommit hem :( BLÄ!  

Nu är det läggdags efter en ganska lång uppdatering. 
Natti.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Det har ju varit en laddad vecka det här. Eran sång var jättebra. Vi skaffar en mikrofon och sen är det bara att banda och mixa, ni kommer bli kända.



Vi ses snart igen.... På skype om inte annat.

2010-10-08 @ 06:20:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0