Oktober, födelsedagens månad :)

I alla fall i vår släkt! Därför får Annelie, Pappa, Daniel, Mormor och Viola ett gemensamt Grattis! 

  
Men världens bästa pappa förtjänar ju ett extra Grattis eftersom han fyllde 50 år den 18:e oktober. Det firas just nu i Kreta :)

Så en stor del av oktober månad har jag tillbringat i Linköping och firat födelsedagar. Har varit riktigt trevligt :)

När jag kom tillbaka till Kalmar blir man ju lika bitter som vanligt. När jag skulle laga min pizza efter att jag kom hem på kvällen upptäckte jag att någon hade länsat min frys så hade ingenting kvar. När jag skulle ta yoghurt i kylskåpet så var allting borta där med och någon hade snott min hylla i kylskåpet, fan vad underbart det är att bo i korridor! Försöker leta efter ny bostad men det finns ju ingen ledig någon gång, så frustrerande..=/ Till råga på allt så kan jag inte sova en enda blund för att dörrarna gnisslar så mycket och eftersom precis allting hörs in så vaknar man varje gång någon öppnar dörren...Riktigt jobbigt, ingen mat, ingen sömn, ingen värme? Vad betalar jag hyra för egentligen? Hatar Kalmarhem, de är riktigt sopiga! Sådär då har jag klagat lite ytterliggare på det som retar mig mest av allt just nu! Men det ska ju vara hälsosamt att vara arg sägs det....=)



Nu till en bra nyhet, jag fick VG9(A!) på affärsredovisningen, budgeteringen och räkenskapsanalysen!! Helt otroligt, blev ganska förvånad själv. Läraren skrev Mycket Bra!!! på framsidan på tentan och när jag skulle hämta ut den sa han att han var tvungen att ta mig i hand och gratta mig eftersom det hade gått så bra, hihi :) Inte illa alls!

Nu till det lite sämre. Eftersom jag inte hade någon tid att direkt plugga till internredovisnings och kalkyleringstentan så kommer jag inte klara den. Gjorde tentan i förrgår och det gick riktigt åt helvete, men det gör verkligen ingenting för som tur är finns det ju omtentor! När folk frågar vad jag läser och säger kalkylering så förstår ju ingen vad det betyder, det säger ju liksom inte så mycket om vad man läser egentligen, men problemet är att det är sjukt svårt att förklara vad det handlar om eftersom det är så pass brett.  Så förklarar det här istället så kanske man förstår något bättre vad det är jag sysslar med om dagarna =) 


Kalkylering
innebär att man upprättar kostnadskalkyler, d.v.s uppskattar vad något kommer att kosta i förväg, t.ex. vad den slutliga kostnaden för en byggnad kommer att bli eller vad kostnaden blir per styck för en tillverkad vara. Detta görs med olika metoder, tex ekvivalentmetoden, abc-metoden eller påläggsmetoden. Med så kallad investeringskalkylering beräknar man exempelvis den tid det tar för en investering att betala sig, eller om en investering är lönsam att genomföra eller ej samt jämför olika handlingsalternativ.

Internredovisning
- den del av ett företags redovisning som har till uppgift att underlätta ekonomistyrningen i företaget, dvs företagsledningens planering och kontroll av verksamheten. Exempel på internredovisning är projektredovisning och kalkylbokföring. Internredovisningen är inte lagreglerad.
 

Igår började vi en ny kurs som heter Organisation och Ledarskap. Tror den här kursen kommer bli lite bättre än de andra just eftersom det känns som vi redan läst det här. Förra året läste vi ju Management och Ledarskap i en termin så borde ha lite försprång i den här kursen, dessutom är det bara en bok på 500 sidor och ett kompendium att läsa och kunna under tre veckors tid, det är ju INGENTING! Sen ska vi skriva ett arbete med, men ändå :) Verkar ju ganska lugnt ändå! So I'm happy!

2,5 år kvar tills jag får ansöka om diplom och kalla mig för civilekonom, är ju ingenting juh, hur ska jag orka? OMG =O

Ikväll ska jag över till brooorrrsaaaan och föra över lite spel till min dator! Måste ju ha något att göra under den här månaden och då är datorspel alltid kul att sitta med ^^

Ha det bra alla! Kramis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0